Beskrivning av den juridiska termen Avskedande:
Avskedande är en term inom arbetsrätten som avser när en arbetsgivare avslutar anställningen av en arbetstagare. Detta är en av de mest ingripande åtgärder en arbetsgivare kan vidta och är strikt reglerad i svensk lag, bland annat i Lagen om anställningsskydd (LAS). I Sverige kan en arbetsgivare inte avskeda en arbetstagare utan saklig grund. Saklig grund kan vara antingen personliga skäl som rör arbetstagarens förmåga att utföra sitt arbete eller ekonomiska skäl som rör företagets behov av att minska personal på grund av arbetsbrist.
Om avskedande sker på grund av personliga skäl måste dessa skäl vara av en sådan karaktär att det rimligtvis kan begäras att arbetsgivaren inte längre bör fortsätta anställningen. Det kan vara fråga om allvarliga brott mot anställningsavtalet som misskötsel, arbetsvägran, upprepad olovlig frånvaro eller grovt illojalt beteende. Arbetsgivaren är skyldig att först varna arbetstagaren och ge möjlighet till bättring innan avskedande kan bli aktuellt.
Vid avskedande på grund av arbetsbrist ska arbetsgivaren följa turordningsreglerna i LAS, vilket innebär att arbetstagare med längre anställningstid har företräde till fortsatt anställning. Vidare ska arbetsgivaren ha undersökt möjligheten att omplacera arbetstagaren till annan lämplig tjänst inom företaget. Omplacering ska erbjudas om det kan ske utan alltför stor omställning eller utbildning.
Arbetstagaren har rätt till en förhandling enligt MBL, Medbestämmandelagen, innan avskedande genomförs. Dessutom kan arbetstagaren ha rätt till ersättning enligt LAS i form av uppsägningstid och eventuell uppsägningsersättning.
Om en arbetstagare anser att avskedandet är ogiltigt kan denne väcka talan vid Arbetsdomstolen. Arbetsdomstolen kan då pröva om det funnits saklig grund för avskedandet och i annat fall kan arbetsgivaren bli skyldig att betala skadestånd.
Rättsligt sammanhang i vilket termen Avskedande får användas:
I en situation där en säljare inom ett företag upprepade gånger har försenat leveranser till kunder genom slarv och dålig kommunikation, kan företagsledningen besluta sig för att inleda en avskedandeprocess. Efter flera varningar och genomgånga av säljarens prestationer utan någon förbättring, besluter ledningen att det sakliga grunden är tillräcklig för avskedande. Säljaren informeras skriftligt om avskedandet och de skäl som föranlett beslutet, samt att denne har rätt till förhandling enligt MBL innan avskedandet verkställs.
I ett annat exempel kan ett företag som befinner sig i ekonomisk kris behöva göra personalnedskärningar. Företagsledningen genomför en översyn av personalstyrkan och beslutar vilka positioner som är överflödiga. Enligt turordningsreglerna i LAS väljs de anställda som är sist anställda ut för avskedande, förutsatt att de inte har kompetens som är oumbärlig för verksamheten. Ledningen är skyldig att först undersöka möjligheterna för omplacering och att förhandla enligt MBL med de berörda parterna innan avskedandet blir ett faktum.
Att ha kunskap om och förståelse för reglerna kring avskedande är av yttersta vikt för att upprätthålla en juridiskt korrekt hantering av anställningsförhållanden i Sverige. Det är inte bara en fråga om att undvika onödiga arbetsrättsliga tvister utan även om att hantera arbetstagares liv och karriärer med respekt och rättvisa.